Wednesday 22 June 2011

Kapal Pengangkut Pesawat Pertama China


HONG KONG: Kapal pengangkut pesawat pejuang pertama China - yang diasaskan dari model kapal pengangkut pesawat era Soviet - akan memulakan pelayaran percubaannya minggu depan.
Sebuah akhbar bisnes Hong Kong, yang memecahkan berita mengenai kapal pengangkut pesawat ini telah memetik satu sumber ketenteraan sebagai berkata, pelayaran percubaan itu akan bermula pada 1 Julai depan tetapi tidak akan memasuki perkhidmatan secara rasmi sehingga Oktober ini.
Menurut sumber itu, pelayaran percubaan itu dipercepatkan berikutan ketegangan yang sedang memuncak di Laut China Selatan yang menyaksikan pelbagai negara sedang sibuk menuntut hak ke atas pulau-pulau kecil yang membentuk Kepulauan Paracel dan Spratlys.
Pulau-pulau berkenaan dipercayai sangat kaya dengan sumber minyak dan gas asli.
Kehadiran kapal pengangkut pesawat itu adalah simbol kepada kekuatan ketenteraan yang cuba ditonjolkan oleh China kepada lain-lain negara yang turut menuntut hak ke atas kepulauan berkenaan.
Ia juga menjadi simbol kepada ulang tahun ke-90 Parti Komunis China yang bakal diraikan tahun ini.
Selain China, Filipina dan Vietnam turut membina stesen ketenteraan mereka di kepulauan-kepulauan berkenaan.
Kapal pengangkut pesawat itu pada asalnya dibina untuk armada laut Soviet tetapi projek itu terpaksa dihentikan separuh jalan apabila empayar Kesatuan Soviet musnah pada tahun 1991.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...