Wednesday 2 April 2014

#MH370 - Tiada Perbualan Pelik Dalam Rekod Transkrip


“Transkrip ini dikongsi bersama dengan keluarga penumpang. Tiada perkara yang pelik direkodkan dalam transkrip” - Datuk Seri Hishammuddin Hussien

Tiada perkara pelik yang direkodkan di dalam transkrip perbualan di antara pesawat Malaysia Airlines MH370 dan Menara Kawalan Trafik Udara (ATC) di Subang, kata Datuk Seri Hishammuddin Hussein. Pemangku Menteri Pengangkutan itu berkata, transkrip itu menunjukkan perbualan terakhir yang direkodkan pada 1.19 pagi. 

“Transkrip ini dikongsi bersama dengan keluarga penumpang. Tiada perkara yang pelik direkodkan dalam transkrip,” kata Hishammuddin dalam satu kenyataannya hari ini. Bagaimanapun, Hishammuddin menjelaskan Polis DiRaja Malaysia (PDRM) sedang menyiasat transkrip tersebut untuk memastikan sama ada perbualan tersebut dibuat oleh juruterbang ataupun pembantunya. 

“Malaysia Airlines (MAS) sebelum ini berkata, mereka mengenal pasti suara itu adalah milik pembantu juruterbang. “Polis kini sedang berusaha untuk mengesahkan perkara itu, dan penyiasatan forensik terhadap rakaman asal sedang dilakukan,” katanya. 

Selain itu, pasukan penyiasat antarabangsa dan pihak berkuasa Malaysia masih berpendapat pergerakan pesawat tersebut telah dilakukan dengan sengaja oleh seseorang yang berada di dalam pesawat tersebut. “Pasukan penyiasat antarabangsa dan pihak berkuasa Malaysia berpendapat, sehingga hari ini ketika pesawat hilang dari radar ‘primary’ tentera, pergerakan pesawat MH370 disengajakan oleh individu dalam pesawat,” ujarnya. 

Berikut adalah transkrip penuh perbualan di antara pesawat Malaysia Airlines MH370 dan Menara Kawalan Trafik Udara (ATC) di Subang:

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...